Seaweed – The exhibition

I got some great news. The photos from my reportage journey to Zanzibar will now be displayed as an exhibition. I have been in contact with sponsors and galleries since spring and last week we could finally decide all the dates. From the start I was only planing to display the exhibition in three different towns in Sweden, as it looks right now, it will be six.  I’m really looking forward to print and exhibit the photos in a bigger “format” than the newspaper, in which they got published in march.

The first stop is the house of culture in Örebro the 10th of November.

You can see some of the photos here:

http://effektmagasin.se/alger-ger-kvinnorna-makt 

———————————————————-

NU är det klart. Efter många samtal och mailkonversationer  är det bestämt att det blir en utställning av de bilder som jag tog under min reportageresa till Zanzibar i Januari. Artikel med bildspel publicerades för tidning Effekt Klimatmagsin. Men nu får bilderna en helt ny arena där de visas. Att se fotografierna i stort format och i tryck ger många gånger en helt annan bildupplevelse. Samtidigt är det väldigt givande för mig som fotograf att möta en publik – face to face – och diskutera bilder.

Från början hade jag endast tänkt hänga utställningen på tre platser i Sverige men tack vare ett gott samarbete och mycket stöd av ABF Örebro har listan utökats med ytterligare tre städer (Kumla, Kopparberg och Lindesberg).

Först ut är Kulturhuset i Örebro där det är vernissage den 10 november. I samband med vernissage ska jag även hålla ett föredrag om bildberättande och mitt senaste utlandsreportage om algkvinnorna på Zanzibar. Jag gick verkligen “all in” när jag gjorde detta reportage. Såväl själsligt och ekonomiskt som arbetsmässigt så det känns extra bra att bilderna får en längre livslängd och får möta ännu fler betraktare.

Jag vill rikta ett stort tacka till alla mina samarbetspartners som gör detta möjligt: Effekt, Seaweed center, ABF Örebro, Fotograficentrum, Varbergs Bibliotek, Café Mariaberget och Goda rum – Kumla Sjöpark.

Varmt välkomna på utställning! / Peter

annons_seaweed

 

Leave a Reply

